Dlaczego potrzebujesz domeny internetowej?

Wprowadzenie

Dla kogo jest ten wpis?
Jeśli Twoja firma działa głównie w Internecie, prawdopodobnie nie znajdziesz tu przełomowych informacji. Jeżeli jednak prowadzisz biznes lokalny lub stacjonarny – od osiedlowego sklepu po warsztat samochodowy – i dopiero zaczynasz myśleć o obecności online, ten poradnik pomoże Ci zrozumieć, czym jest domena i dlaczego warto ją mieć. Dzięki temu dowiesz się, jak zadbać o profesjonalny wizerunek i uniknąć kłopotów, jakie często pojawiają się przy korzystaniu z darmowych adresów typu @gmail.

Czym jest domena internetowa?

Najprościej mówiąc – Twoim adresem w Internecie. To jego będziesz używał w kontekście strony Internetowej czy adresu mailowego. Z punktu widzenia technicznego, domena to alias – literowy ciąg znaków, który zamieniany jest przez Twoją przeglądarkę czy program pocztowy na ciąg liczb, czyli adres IP -cyfrowy identyfikator, służący do „lokalizowania” komputerów w sieci. Możliwe, że miałeś już z nim do czynienia. Jest on często prezentowany jako ciąg czterech liczb o wartościach od 0-255, rozdzielonych kropkami.

O adresach IP, o tym jak są zorganizowane oraz jak urządzenia sieciowe wykorzystują je do lokalizowania każdego urządzenia wpiętego do sieci Internet, można byłoby napisać osobną serię artykułów. Zainteresowani mogą poczytać o tym więcej w Internecie (chociażby tutaj: https://jakwybrachosting.pl/co-to-jest-adres-ip/). Na potrzeby tego artykułu musisz jedynie wiedzieć, że domena to zastępczy identyfikator serwerów w sieci. Robimy to, aby łatwiej zapamiętać adres strony. O wiele łatwiej jest przecież zapamiętać adres www.morphivo.pl niż ciąg liczb 188.210.222.14 (pomijamy tutaj fakt, że dzięki podaniu nazwy w przeglądarce, serwer ma dodatkową informację i wie, którą z dostępnych na nim stron ma odesłać użytkownikowi).

Jak odnajdujemy serwery w Internecie?

Problem wyszukiwania serwerów w sieci Internet w oparciu o adresy IP możemy porównać z przypadkiem odnajdowania nieruchomości w realnym świecie. Każdą nieruchomość moglibyśmy zlokalizować poprzez podanie jej współrzędnych geograficznych. Na przykład współrzędne Pałacu Kultury w Warszawie to: 52.231904, 21.005585. Nikt jednak, chcąc skierować list bądź wskazać drogę do niego, nie będzie z nich korzystać.  Są one precyzyjne i podając te współrzędne w nawigacji na pewno trafimy do celu, jednak trudno jest je zapamiętać. Robimy to inaczej – podajemy adres pocztowy tej nieruchomości: Plac Defilad 1, 00-110 Warszawa. Wysyłając list pod ten adres, Urząd Pocztowy czy kurier będą dokładnie wiedziały gdzie ma on trafić.

Jak działają domeny internetowe?

Podobnie jest z adresami internetowymi. Podając adres domenowy, Twój komputer będzie w stanie dowiedzieć się skąd pobrać zawartość strony internetowej. Jest to możliwe dzięki dedykowanym serwerom, które działają w Internecie cały czas. Są to serwery DNS i ich rolą jest utrzymywanie i przekazywanie komputerom użytkowników katalogu wszystkich domen. Katalog taki utrzymuje między innymi informację o tym na jaki adres IP wskazuje dana każda domena. Dla Ciebie jednak ta infrastruktura nie jest istotna, tak samo jak nie interesuje Cię w jaki sposób działa firma kurierska czy poczta. Z serwerami DNS będziesz miał jednak do czynienia, gdy wykupisz domenę. Będziesz musiał określić, na który adres IP ma wskazywać Twoja domena. Być może brzmi to skomplikowanie, ale w rzeczywistości proces ten jest dość prosty i w oddzielnym artykule przeprowadzimy Cię po nim w taki sposób, aby Twoje maile i Twoja strona działały poprawnie.

Czy domeny Internetowe są darmowe?

Niestety serwery DNS to dość złożona i kosztowna w utrzymaniu infrastruktura. Ktoś musi ponosić koszty jej utrzymania. Dlatego domeny nie mogą być darmowe. Oprócz serwerów DNS, ważnym elementem całego systemu związanego z domenami są firmy, które sprzedają i zarządzają domenami – tzw. Rejestratorzy Domen. Będziesz miał z nimi styczność, w procesie zakupu domeny i to one właśnie pozyskują od klientów końcowych fundusze na utrzymanie całej tej infrastruktury. Na szczęście firmy te starają się ułatwić proces zakupowy i zarządzanie domenami jak tylko to możliwe. W momencie rozpoczęcia współpracy, Rejestrator Domen nada Ci dostęp do panelu klienta w postaci strony internetowej. Będziesz mógł się do niego zalogować i definiować tam większość ustawień związanych z domeną. Dokonasz tego korzystając z graficznego interfejsu użytkownika. To w tym panelu określisz też, na który z serwerów będzie wskazywała Twoja domena. Same serwery stron www to już jednak osobna kwestia i nie są one powiązane bezpośrednio z systemem domen. Omówimy je w innym artykule.

Domena i jej powiązania z innymi elementami Internetu

Jak wykupić domenę internetową?

Proces zakupu i konfiguracji domeny omówimy dokładnie w osobnym artykule. Zanim jednak do tego przystąpimy warto zastanowić się w ramach jakiej domeny najwyższego poziomu wykupimy naszą domenę. Wszystkie domeny internetowe zorganizowane są hierarchicznie. Aby zrozumieć jak to działa, musimy adres takiej domeny czytać od końca. Ostatni jej człon, np. „.com” lub „.pl” to tzw. Top Level Domain (TLD), czyli domena najwyższego poziomu. Kolejny człon to już poziom, w ramach którego będziesz najczęściej rejestrował swoją domenę główną. Na przykładzie morphivo.pl, człon „.pl” to TLD a „morphivo” to domena główna wykupiona i zarządzana przez nas. Co ciekawe, kolejne poziomy subdomen jak na przykład sklep.morphivo.pl należą już do nas, gdyż to my zarządzamy domeną wyższego dla nich poziomu. Możemy na przykład stworzyć podstronę dla naszych aktualnych klientów i przekierować na nią adres klient.morphivo.pl lub stworzyć jeszcze wiele innych tego typu stron i subdomen. Co ważne, nie generuje to dla nas żadnych dodatkowych kosztów związanych z samą domeną. Płacimy w takim przypadku tylko za jedną domenę główną.

Hierarchia domen

Na co wpływa wybór TLD?

Wybór TLD, czyli domeny najwyższego poziomu będzie miał wpływ między innymi na koszt utrzymania naszej domeny. Niektóre domeny wyceniane są o wiele wyżej niż inne (np. .com kontra .info). Z technicznego punktu widzenia, wybór TLD nie ma na nic wpływu. Jest to tylko i wyłącznie sfera wizerunkowa. Klienci bardziej ufają znanym końcówkom typu .com lub .pl czy .org. Z drugiej strony, czasem możesz nie mieć możliwości wykupienia domeny .com, gdyż jest już ona zajęta a bardziej zależy Ci na zachowaniu nazwy domeny głównej.  Wówczas TLD może nie być dla Ciebie tak istotne. Tak więc ostatecznie będzie to decyzja uzależniona od kosztów i przyzwyczajeń Twoich potencjalnych klientów. Pamiętaj, że pod względem technicznym, nie ma to praktycznie żadnego znaczenia.

Czy utrzymanie domeny to duży koszt?

Wykupienie domeny w ramach mało popularnego TLD jak .site, .fun czy .online może kosztować już od kilku złotych rocznie. Bardziej popularne w Polsce końcówki, jak .pl czy .com to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych rocznie. Najdroższe domeny nie powinny kosztować więcej niż kilkaset złotych rocznie. Mówimy tutaj jednak o przypadku, gdy dana domena jest wolna, tzn. w danym momencie żaden z Rejestratorów Domen nie utrzymuje jej w imieniu żadnej z firm czy osób fizycznych. W momencie gdy domena jest już przez kogoś wykupiona, a Tobie bardzo na niej zależy, sytuacja się komplikuje. Jeżeli właściciel tej domeny nie naruszył prawa (np. próbując podszyć się pod jakąś markę), cena jej wykupu to efekt negocjacji z osobą / firmą, która tę domenę posiada (przy założeniu, że chce ją w ogóle odsprzedać). Jako ciekawostkę tylko podamy, że ceny mogą tutaj dochodzić nawet do kilkudziesięciu milionów dolarów (na przykład voice.com – sprzedane w 2019 roku za ok. 30 mln USD). Przy samym wykupie domeny należy zwrócić uwagę na częstą praktykę Rejestratorów Domen, którzy oferują bardzo niską cenę wykupu domeny na pierwszy rok, jednak jej odnowienie może już być kilkukrotnie lub nawet kilkudziesięciokrotnie razy wyższym kosztem.

Podsumowanie

  • Adresy IP to cyfrowe identyfikatory serwerów w Internecie.
  • Dzięki nim komputery wiedzą, gdzie i do kogo przesyłać dane.
  • Są to jednak trudne do zapamiętania ciągi liczb.
  • Domeny to przyjazne nazwy (ciągi tekstowe), które zastępują adresy IP.
  • Są łatwe do zapamiętania i mogą bezpośrednio nawiązywać do nazwy firmy lub marki (np. www.morphivo.pl).
  • Domeny wykorzystuje się m.in. do tworzenia adresów stron internetowych oraz profesjonalnych adresów e-mail (np. kontakt@morphivo.pl).
  • Rejestracją domen zajmują się wyspecjalizowane firmy – tzw. rejestratorzy domen.
  • Koszt utrzymania domeny zazwyczaj wynosi od kilku do kilkuset złotych rocznie.
  • Własna domena to istotny element budowania wiarygodności i widoczności Twojej firmy w Internecie.